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बुधवार, 22 मई 2024

$🕊🏹परिच्छेद 132 ~काशीपुर में श्रीरामकृष्ण*🕊🏹 [ (11 दिसम्बर, 1885), श्री रामकृष्ण वचनामृत-132 ]🔱🕊कृष्ण बिहारी मिश्र : 'कल्प तरु की उत्सव लीला' [प्रकाशक -भारतीय ज्ञानपीठ : द्वितीय संस्करण -2006]

 परिच्छेद- 132 

🕊🏹काशीपुर में श्रीरामकृष्ण*🕊🏹 

(१)

[(11 दिसम्बर,  1885), श्री रामकृष्ण वचनामृत-132 ]

🔱🕊कृपासिन्धु श्रीरामकृष्ण🔱🕊

श्रीरामकृष्ण भक्तों के साथ काशीपुर (कोलकाता का उपनगर) में रहते हैं । शुक्रवार, 11 दिसम्बर, 1885 को श्यामपुकुर का मकान छोड़कर उन्हें यहाँ ले आया गया । यहाँ आये आज बारह दिन हो गये । इतनी कठिन बीमारी होते हुए भी उन्हें यही चिन्ता रहती है कि किस तरह भक्तों का कल्याण हो । दिन-रात किसी-न-किसी भक्त के सम्बन्ध में चिन्ता किया करते हैं ।

ON FRIDAY, DECEMBER 11, Sri Ramakrishna was moved to a beautiful house at Cossipore, a suburb of Calcutta. The house was situated in a garden covering about five acres of land and abounding in fruit-trees and flowering plants. Here the final curtain fell on the Master's life.

শ্রীরামকৃষ্ণ ভক্তসঙ্গে কাশীপুরে বাস করিতেছেন। এত অসুখ — কিন্তু এক চিন্তা — কিসে ভক্তদের মঙ্গল হয়। নিশিদিন কোন না কোন ভক্তের বিষয় চিন্তা করিতেছেন।

श्रीरामकृष्ण की सेवा के लिए बालक भक्त क्रमश: काशीपुर में आकर रह रहे हैं । अभी भी बहुतेरे भक्त अपने घर आया जाया करते हैं । गृही भक्त प्रायः रोज आकर देख जाया करते हैं, कभी कभी रात को भी रह जाते हैं ।

The young devotees had taken up their quarters at the garden house to tend Sri Ramakrishna, although many of them visited their own homes every now and then. The householders came to see the Master almost every day, and some of them occasionally spent the night.

শুক্রবার, ১১ই ডিসেম্বর, ২৭শে অগ্রহায়ণ, শুক্লা পঞ্চমীতে শ্যামপুকুর হইতে ঠাকুর কাশীপুরের বাগানে আইসেন। আজ বারো দিন হইল। ছোকরা ভক্তেরা ক্রমে কাশীপুরে আসিয়া অবস্থিতি করিতেছেন — ঠাকুরের সেবার জন্য। এখনও বাটী অনেকে যাতায়াত করেন। গৃহী ভক্তেরা প্রায় প্রত্যহ দেখিয়া যান — মধ্যে মধ্যে রাত্রেও থাকেন

इस समय तक लगभग सभी भक्त एकत्रित हो गये हैं । 1881 ई. से भक्तों का समागम होने लगा था । अन्त के प्रायः सभी भक्त आ गये हैं 1884 ई. के अन्तिम भाग में शरद और शशी ने श्रीरामकृष्ण का प्रथम दर्शन किया था । कालेज की परीक्षा के बाद, 1885 ई. की मई-जून से वे सदा ही उनके पास आया-जाया करते हैं 

ভক্তেরা প্রায় সকলেই জুটিয়াছেন। ১৮৮১ খ্রীষ্টাব্দ হইতে ভক্ত সমাগম হইতেছে। শেষের ভক্তেরা সকলেই আসিয়া পড়িয়াছেন। ১৮৮৪ খ্রীষ্টাব্দের শেষাশেষি শশী ও শরৎ ঠাকুরকে দর্শন করেন, কলেজের পরীক্ষাদির পর, ১৮৮৫-র মাঝামাঝি হইতে তাঁহারা সর্বদা যাতায়াত করেন। 

गिरीश घोष ने श्रीरामकृष्ण का सर्वप्रथम दर्शन 1884 ई. के सितम्बर मास में स्टार थिएटर में किया था, शारदा ने 1884 दिसम्बर के अन्त में, तथा सुबोध और क्षीरोद ने 1885 अगस्त में

১৮৮৪ খ্রীষ্টাব্দের সেপ্টেম্বর মাসে স্টার থিয়েটারে শ্রীযুক্ত গিরিশ (ঘোষ) ঠাকুরকে দর্শন করেন। তিনমাস পরে অর্থাৎ ডিসেম্বরের প্রারম্ভ হইতে তিনি সর্বদা যাতায়াত করেন। ১৮৮৪, ডিসেম্বরের শেষে সারদা ঠাকুরকে দক্ষিণেশ্বর-মন্দিরে দর্শন করেন। সুবোধ ও ক্ষীরোদ ১৮৮৫-র অগস্ট মাসে ঠাকুরকে প্রথম দর্শন করেন।

At Cossipore he set himself with redoubled energy to the completion of the work of spiritual ministration he had begun long before at Dakshineswar. Realizing that the end of his physical life was approaching, he gave away his spiritual treasures without stint (कंजूसी)  to one and all. He was like one of those fruit-sellers who bring their fruit to the market-place, bargain at first about the prices, but then toward sunset, when the market is about to close, give away the fruit indiscriminatelyHere his disciples saw the greatest manifestation of his spiritual powers. Here they saw the fulfillment of his prophecies about his own end:

 "I shall make the whole thing public before I go."

 "When people in large numbers come to know 

and whisper about the greatness of this body, 

then the Mother will take it back."

 "The devotees will be sifted into

inner and outer circles toward the end." 

And so on. Here he predicted that a band of young disciples, with Narendranath as their leader, would in due course renounce the world and devote themselves to the realization of God and the service of humanity.

The main building at Cossipore had two stories, with three rooms below and two above. The Master occupied the central hall of the upper story; a small room to the left was used at night by his attendants. To the right of the hall was an open balcony where Sri Ramakrishna sometimes sat or walked. On the ground floor, a hall just below the Master's and a small room to the right of it were used by the devotees, and a small room to the extreme left was occupied by the Holy Mother. In the garden compound were some outbuildings, two reservoirs, and pleasant walks. Sri Ramakrishna breathed more freely in the open air of the new place.

Almost all the devotees had gathered by this time. They had started coming to him in 1881. By the end of 1884 Sarat and Sashi had become known to the Master, and since their college examinations in the middle, of 1885 they had been visiting him almost daily. Girish Ghosh had first met the Master in September 1884 at the Star Theatre. Since the beginning of the following December, he had been a constant visitor. And it was during the latter part of December 1884 that Sarada Prasanna first visited the Master at the Dakshineswar temple. Subodh and Kshirode first visited him in August 1885.

आज बुधवार है, 23 दिसम्बर 1885। आज सुबह से प्रेम की मानो लूट मची हुई है । श्रीरामकृष्ण निरंजन से कह रहे हैं, 'तू मेरा बाप है, मैं तेरी गोद में बैठूँगा ।' कालीपद की छाती पर हाथ रखकर वे कह रहे हैं, 'चैतन्य हो', और उनकी ठुड्डी पकड़कर उनका दुलार कर रहे हैं । कह रहे हैं, 'जिसने हृदय से ईश्वर को पुकारा होगा, जिसने सन्ध्योपासना की होगी, उसे यहाँ आना ही होगा।' 

On the morning of December 23 Sri Ramakrishna gave unrestrained expression to his love for the devotees. He said to Niranjan, "You are my father: I shall sit on your lap." Touching Kalipada's chest, he said, "May your inner spirit be awakened!" He stroked Kalipada's chin affectionately and said, "Whoever has sincerely called on God or performed his daily religious devotions will certainly come here." 

আজ সকালে প্রেমের ছড়াছড়ি। নিরঞ্জনকে বলছেন, “তুই আমার বাপ, তোর কোলে বসব।” কালীপদর বক্ষ স্পর্শ করিয়া বলিতেছেন, “চৈতন্য হও!” আর চিবুক ধরিয়া তাহাকে আদর করিতেছেন; আর বলিতেছেন, “যে আন্তরিক ঈশ্বরকে ডেকেছে বা সন্ধ্যা-আহ্নিক করেছে, তার এখানে আসতেই হবে।”

आज प्रातःकाल दो भक्त-स्त्रियों पर भी कृपादृष्टि हो गयी । समाधिस्थ होकर उन्होने अपने पैर से उनका स्पर्श किया । उस समय उन स्त्रियों की आँखों में आँसू आ गये । एक ने रोते हुए कहा, 'आपकी इतनी कृपा !' सचमुच ही, आज श्रीरामकृष्ण ने प्रेम की लूट मचा रखी है । सींती के गोपाल पर कृपा करने की इच्छा है, इसलिए कह रहे हैं, 'उसे बुला ले आओ ।'

In the morning two ladies received his special blessing. In a state of samadhi, he touched their hearts with his feet. They shed tears of joy. One of them said to him, weeping, "You are so kind!" His love that day really broke all bounds. He wanted to bless Gopal of Sinthi and said to a devotee, "Bring Gopal here."

 আজ সকালে দুইটি ভক্ত স্ত্রীলোকের উপরও কৃপা করিয়াছেন। সমাধিস্থ হইয়া তাহাদের বক্ষে চরণ দ্বারা স্পর্শ করিয়াছেন। তাঁহারা অশ্রু বিসর্জন করিতে লাগিলেন; একজন কাঁদিতে কাঁদিতে বলিলেন, “আপনার এত দয়া!” প্রেমের ছড়াছড়ি! সিঁথির গোপালকে কৃপা করিবেন বলিয়া বলিতেছেন, “গোপালকে ডেকে আন।”

सन्ध्या हो गयी है । श्रीरामकृष्ण जगन्माता की चिन्ता कर रहे हैं । कुछ देर बाद बड़े ही धीमे स्वर में दो-एक भक्तों के साथ श्रीरामकृष्ण बातचीत कर रहे हैं । कमरे में काली, चुन्नीलाल, मास्टर, नवगोपाल, शशी, निरंजन आदि भक्त हैं ।

It was evening. Sri Ramakrishna was absorbed in contemplation of the Mother of the Universe. After a while he began to talk very softly with some of the devotees. Kali, Chunilal, M., Navagopal, Sashi, Niranjan, and a few others were present.

কিয়ৎক্ষণ পরে ঠাকুর অতি মৃদুস্বরে দু-একটি ভক্তের সহিত কথা কহিতেছেন। ঘরে কালী, চুনিলাল, মাস্টার, নবগোপাল, শশী, নিরঞ্জন প্রভৃতি ভক্তেরা আছেন।

श्रीरामकृष्ण - एक स्टूल खरीद लाना - यहाँ के लिए । कितना लगेगा ?

MASTER (to M.): "Buy a stool for me. What will it cost?"

শ্রীরামকৃষ্ণ — একটি টুল কিনে আনবে — এখানকার জন্য। কত নেবে?

मास्टर - जी, दो-तीन रुपये के भीतर आ जायगा ।

M: "Between two and three rupees."

মাস্টার — আজ্ঞা, দু-তিন টাকার মধ্যে।

श्रीरामकृष्ण - नहाने की चौकी जब बारह आने में मिलती है तो उसकी कीमत इतनी क्यों होगी ?

MASTER: "If a small wooden seat costs only twelve annas, why should you have to pay so much for a stool?"

শ্রীরামকৃষ্ণ — জলপিড়ি যদি বার আনা, ওর দাম অত হবে কেন?

मास्टर - कीमत ज्यादा न होगी - उतने के ही भीतर हो जायगा ।

M: "Perhaps it won't cost so much."

মাস্টার — বেশি হবে না, — ওরই মধ্যে হয়ে যাবে!

श्रीरामकृष्ण - अच्छा, कल तो बृहस्पतिवार है - तीसरा पहर अशुभ होगा । क्या तीन बजे से पहले न आ सकोगे ?

MASTER: "Tomorrow is Thursday. The latter part of the afternoon is inauspicious. Can't you come before three o'clock?"

শ্রীরামকৃষ্ণ — আচ্ছা, কাল আবার বৃহস্পতিবারের বারবেলা, — তুমি তিনটের আগে আসতে পারবে না?

मास्टर - जी हाँ, आऊँगा ।

M: "Yes, sir. I shall."

মাস্টার — যে আজ্ঞা, আসব।

[(11 दिसम्बर,  1885), श्री रामकृष्ण वचनामृत-132 ]

🕊🏹क्या श्री रामकृष्ण देव एक अवतार हैं? बीमारी का रहस्य🕊🏹

(Is Sri Ramakrishna Dev an incarnation? 

secret purpose of disease.)

[ঠাকুর শ্রীরামকৃষ্ণ কি অবতার? অসুখের গুহ্য উদ্দেশ্য ]

श्रीरामकृष्ण - अच्छा, यह बीमारी कितने दिनों में अच्छी होगी ?

MASTER: "Well, can you tell how long it will take me to recover from this illness?"

শ্রীরামকৃষ্ণ (মাস্টারের প্রতি) — আচ্ছা, এ-অসুখটা কদ্দিনে সারবে?

मास्टर - जरा बढ़ गयी है, कुछ दिन लगेंगे ।

M: "It has been aggravated a little and will take some days."

মাস্টার — একটু বেশি হয়েছে — দিন নেবে।

श्रीरामकृष्ण - कितने दिन ?

MASTER: "How long?"

শ্রীরামকৃষ্ণ — কত দিন?

मास्टर - पाँच-छ: महीने लग सकते हैं ।

M: "Perhaps five to six months."

মাস্টার — পাঁচ-ছ’ মাস হতে পারে।

यह सुनकर श्रीरामकृष्ण बालक की तरह अधीर हो गये । कहते हैं - “कहते क्या हो ?"

Hearing this, Sri Ramakrishna became impatient, like a child, and said: "So long? What do you mean?"

এই কথায় ঠাকুর বালকের ন্যায় অধৈর্য হইলেন। আর বলিতেছেন — “বল কি?”

मास्टर - जी, मैंने जड़-समेत अच्छी होने के लिए इतने दिन बतलाये हैं ।

M: "I mean, sir, for complete recovery."

মাস্টার — আজ্ঞা, সব সারতে।

श्रीरामकृष्ण - यह कहो । अच्छा, ईश्वरी रूपों के इतने दर्शन होते हैं, भाव और समाधि होती है, फिर ऐसी बीमारी क्यों हुई ?

MASTER: "Oh, that! I am relieved. Can you explain one thing? How is it that in spite of all these visions, all this ecstasy and samadhi, I am so ill?"

শ্রীরামকৃষ্ণ — তাই বল। — আচ্ছা, এত ঈশ্বরীয় রূপ দর্শন, ভাব, সমাধি! — তবে এমন ব্যামো কেন?

मास्टर - जी, आपको कष्ट तो बहुत हो रहा है, परन्तु इसका उद्देश्य है ।

M: "Your suffering is no doubt great; but it has a deep meaning."

মাস্টার — আজ্ঞা, খুব কষ্ট হচ্ছে বটে; কিন্তু উদ্দেশ্য আছে।

श्रीरामकृष्ण - क्या उद्देश्य है ?

MASTER: "What is it?"

শ্রীরামকৃষ্ণ — কি উদ্দেশ্য?

मास्टर - आपकी अवस्था में परिवर्तन हो रहा है । निराकार की ओर झुकाव हो रहा है । आपका 'विद्या का मैं' भी नष्ट हुआ जा रहा है

M: "A change is coming over your mind. It is being directed toward the formless aspect of God. Even your 'ego of Knowledge' is vanishing."

মাস্টার — আপনার অবস্থা পরিবর্তন হবে — নিরাকারের দিকে ঝোঁক হচ্ছে। — ‘বিদ্যার আমি’ পর্যন্ত থাকছে না।

श्रीरामकृष्ण - हाँ, लोक-शिक्षा बन्द हो रही है । अब और नहीं कहा जाता । सब राममय देख रहा हूँ । कभी कभी मन में आता है, किससे कहूँ ? देखो न, यह मकान किराये पर लिया गया, इससे कितने प्रकार के भक्त आ रहे हैं । “कृष्णप्रसन्न सेन या शशधर की तरह साइन-बोर्ड तो न लटकाया जायगा कि इतने समय से इतनी समय तक लेक्चर होगा !" (श्रीरामकृष्ण और मास्टर हँसते हैं)

MASTER: "That is true. My teaching of others is coming to an end. I cannot give any more instruction. I see that everything is Rama Himself. And sometimes I say to myself, 'Whom shall I teach?' You see, because I am living in a rented house many kinds of devotees are coming here. I hope I shall not have to put up a 'signboard', like Shashadhar or Krishnaprasanna Sen,1 announcing my lectures." (The Master and M. laugh.)

শ্রীরামকৃষ্ণ — হাঁ, লোকশিক্ষা বন্ধ হচ্ছে — আর বলতে পারি না। সব রামময় দেকছি। — এক-একবার মনে হয়, কাকে আর বলব! দেখো না, — এই বাড়ি-ভাড়া হয়েছে বলে কত রকম ভক্ত আসছে।“কৃষ্ণপ্রসন্ন সেন বা শশধরের মতো সাইন্‌বোর্ড তো হবে না, — আমুক সময় লেকচার হইবে!” (ঠাকুরের ও মাস্টারের হাস্য)

मास्टर - एक उद्देश्य और है, भक्तों का चुनना । पाँच साल तक तपस्या करके जो कुछ न होता, वह इन्हीं कुछ दिनों में भक्तों को हो गया । उनका प्रेम, उनकी भक्ति आषाढ़ की बाढ़ के समान बढ़ती जा रही है ।

M: "There is yet another purpose in this illness. It is the final sifting of disciples. The devotees have achieved in these few days what they could not have realized by five years' tapasya. Their love and devotion are growing by leaps and bounds."

মাস্টার — আর একটি উদ্দেশ্য, লোক বাছা। পাঁচ বছরের তপস্যা করে যা না হত, এই কয়দিনে ভক্তদের তা হয়েছে। সাধনা, প্রেম, ভক্তি।

श्रीरामकृष्ण - हाँ, यह तो हुआ । अभी निरंजन घर गया था ।

MASTER: "That may be true; but Niranjan went back home. 

শ্রীরামকৃষ্ণ — হাঁ, তা হল বটে! এই নিরঞ্জন বাড়ি গিছলো।

(निरंजन से) "तू बता, तुझे क्या मालूम पड़ता है ?"

(To Niranjan) Please tell me how you feel."

 (নিরঞ্জনের প্রতি) তুই বল দেখি, কিরকম বোধ হয়?

निरंजन - जी, पहले प्यार ही था, परन्तु अब छोड़कर नहीं रहा जाता ।

NIRANJAN: "Formerly I loved you, no doubt, but now it is impossible for me to live without you."

নিরঞ্জন — আজ্ঞে, আগে ভালবাসা ছিল বটে, — কিন্তু এখন ছেড়ে থাকতে পারবার জো নাই।

मास्टर - मैंने एक दिन देखा था, ये लोग कितना बढ़े-चढ़े हैं ।

M: "One day I found out how great these young men were."

মাস্টার — আমি একদিন দেখেছিলাম, এরা কত বড়লোক!

श्रीरामकृष्ण - कहाँ ?

MASTER: "Where?"

শ্রীরামকৃষ্ণ — কোথায়?

मास्टर - एक तरफ खड़ा हुआ श्यामकुरवाले मकान में देखा था । जान पड़ा, ये लोग कितनी बड़ी बाधाओं को हटाकर वहाँ सेवा के लिए आकर बैठे हुए हैं ।

M: "Sir, one day I stood in a corner of the house at Syampukur and watched the devotees. I clearly saw that every one of them had made his way here through almost insurmountable obstacles and given himself over to your service."

মাস্টার — আজ্ঞা, একপাশে দাঁড়িয়ে শ্যামপুকুরের বাড়িতে দেখেছিলাম। বোধ হল, এরা এক-একজন কত বিঘ্ন-বাধা ঠেলে ওখানে এসে বসে রয়েছে — সেবার জন্য।

[(11 दिसम्बर,  1885), श्री रामकृष्ण वचनामृत-132 ]

🕊🏹समाधि में - चकित अवस्था - निराकार - अंतरंग चयन🕊🏹

[In the Samadhi, Astounded State — Formless, Intimate Selection ]

[সমাধিমন্দিরে — আশ্চর্য অবস্থা — নিরাকার — অন্তরঙ্গ নির্বাচন ]

यह बात सुनते ही श्रीरामकृष्ण को भावावेश हो रहा है । कुछ देर तक वे स्तब्ध रहे, फिर समाधिस्थ हो गये ।

As Sri Ramakrishna listened to these words he became abstracted. He was silent a few moments. Presently he went into samadhi.

এই কথা শুনিতে শুনিতে ঠাকুর ভাবাবিষ্ট হইতেছেন। কিয়ৎক্ষণ নিস্তব্ধ হইয়া রহিলেন। সমাধিস্থ!

भाव का उपशम होने पर मास्टर से कह रहे हैं - “मैंने देखा, साकार से सब निराकार में जा रहे हैं। और सब बातें कहने की इच्छा हो रही है, परन्तु कहने की शक्ति नहीं है । "अच्छा, यह निराकार की ओर का सुझाव केवल लीन होने के लिए है न ?"

Regaining consciousness of the outer world, he said to M.: "I saw everything passing from form to formlessness. I want to tell you all the things I saw, but I cannot. Well, this tendency of mine toward the formless is only a sign of my nearing dissolution. Isn't that so?"

ভাবের উপশম হইলে মাস্টারকে বলিতেছেন — “দেখলাম, সাকার থেকে সব নিরাকারে যাচ্ছে! আর কথা বলতে ইচ্ছা যাচ্ছে কিন্তু পারছি না। “আচ্ছা, ওই নিরাকারে ঝোঁক, — ওটা কেবল লয় হবার জন্য; না?”

मास्टर - ( आवाक् होकर) - जी, ऐसा ही होगा ।

M. (wonderingly): "It may be."

মাস্টার (অবাক্‌ হইয়া) — আজ্ঞা, তাই হবে!

श्रीरामकृष्ण - अब भी देख रहा हूँ, निराकार अखण्ड सच्चिदानन्द - ठीक इसी तरह ..... परन्तु बड़े कष्ट से मुझे भाव-संवरण करना पड़ रहा है ।

MASTER: "Even now I am seeing the Formless Indivisible Satchidananda — just like that. . . . But I have suppressed my feelings with great difficulty.

শ্রীরামকৃষ্ণ — এখনও দেখছি নিরাকার অখণ্ডসচ্চিদানন্দ এইরকম করে রয়েছে। ...... কিন্তু চাপলাম খুব কষ্টে।

"तुमने जो भक्तों के चुनने की बात कही, वह ठीक है । इस बीमारी में यह समझ में आ रहा है कि कौन अन्तरंग है और कौन बहिरंग । जो लोग संसार को छोड़कर यहाँ पर हैं, वे अंतरंग हैं । और जो लोग एक बार आकर केवल पूछ जाते हैं, 'कैसे हैं, आप महाशय ?" वे बहिरंग हैं ।

"What you said about the sifting of disciples was right: this illness is showing who belong to the inner circle and who to the outer. Those who are living here, renouncing the world, belong to the inner circle; and those who pay occasional visits and ask, 'How are you, sir?' belong to the outer circle.

“লোক বাছা যা বলছ তা ঠিক। এই অসুখ হওয়াতে কে অন্তরঙ্গ, কে বহিরঙ্গ, বোঝা যাচ্ছে। যারা সংসার ছেড়ে এখানে আছে, তারা অন্তরঙ্গ। আর যারা একবার এসে ‘কেমন আছেন মশাই’, জিজ্ঞাসা করে, তারা বহিরঙ্গ।

"भवनाथ को तुमने देखा नहीं ? श्यामपुकुर में दूल्हा-सा सजकर आया और पूछा – ‘कैसे हैं आप?’ बस तब से फिर उसने इधर का नाम तक नहीं लिया । नरेन्द्र के कारण ही मैं उसका इतना ख्याल करता हूँ, परन्तु अब उस पर मेरा मन नहीं है ।"

"Didn't you notice Bhavanath? The other day he came to Syampukur dressed as a bridegroom and asked me, 'How are you?' I haven't seen him since. I show him love for Narendra's sake, but he is not in my thought any more.

ভবনাথকে দেখলে না? শ্যামপুকুরে বরটি সেজে এলো। জিজ্ঞাসা করলে ‘কেমন আছেন?’ তারপর আর দেখা নাই। নরেন্দ্রের খাতিরে ওইরকম তাকে করি, কিন্তু মন নাই।”

(२)

[(11 दिसम्बर,  1885), श्री रामकृष्ण वचनामृत-132 ]

*श्रीमुखकथित चरितामृत*

श्रीरामकृष्ण कौन हैं -?

[असितो देवलो व्यासः स्वयं चैव ब्रवीषि मे।।

(गीता 10.13)

🔱🕊 क्षर (जीवात्मा) से अक्षर (परमात्मा) होना 🔱🕊 

श्रीरामकृष्ण - (मणि से) - जब ईश्वर भक्तों के लिए शरीर धारण करके आते हैं, तब उनके साथ साथ भक्त भी आते हैं । उनमें कोई अन्तरंग होते हैं, कोई बहिरंग, और कोई रसददार (आवश्यकताओं को पूरी करनेवाले) होते हैं ।

(To M.) "When God assumes a human body for the sake of His devotees, many of His devotees accompany Him to this earth. Some of them belong to the inner circle, some to the outer circle, and some become the suppliers of His physical needs.

শ্রীরামকৃষ্ণ (মণির প্রতি) — তিনি ভক্তের জন্যে দেহধারণ করে যখন আসেন, তখন তাঁর সঙ্গে সঙ্গে ভক্তরাও আসে। কেউ অন্তরঙ্গ, কেউ বহিরঙ্গ। কেউ রসদ্দার।

"दस ग्यारह साल की उम्र में विशालाक्षी के दर्शन करने के लिए जब मैं गया था, तब मैदान में मेरी पहली भावावस्था हुई थी । कितनी सुन्दर अवस्था थी वह ! मैं बिलकुल बाह्यज्ञान शून्य हो गया था।

"I experienced one of my first ecstasies when I was ten or eleven years old, as I was going through a meadow to the shrine of Visalakshi. What a vision! I became completely unconscious of the outer world.

“দশ-এগারো বছরের সময় দেশে বিশালাক্ষী দেখতে গিয়ে মাঠে অবস্থা হয়। কি দেখলাম! — একেবারে বাহ্যশূন্য!

“जब बाईस-तेईस साल की उम्र थी तब उसने (जगन्माता ने) मुझसे कालीघर (दक्षिणेश्वर) में पूछा - 'क्या तू अक्षर होना चाहता है ?" मैं अक्षर का अर्थ जानता ही न था । पूछने पर हलधारी ने बतलाया, 'क्षर का अर्थ है जीव और अक्षर का अर्थ है परमात्मा (Supreme Soul)'

"I was twenty-two or twenty-three when the Divine Mother one day asked me in the Kali temple, 'Do you want to be Akshara?' I didn't know what the word meant. I asked Haladhari about it. He said, 'Kshara means jiva, living being; Akshara means Paramatman, the Supreme Soul.'

“যখন বাইশ-তেইশ বছর বয়স১ কালীঘরে (দক্ষিণেশ্বরে) বললে, তুই কি অক্ষর হতে চাস?’ — অক্ষর মানে জানি না! জিজ্ঞাসা করলাম — হলধারী বললে, ‘ক্ষর মানে জীব, অক্ষর মানে পরমাত্মা’।

[(11 दिसम्बर,  1885), श्री रामकृष्ण वचनामृत-132 ]

🔱🕊ठाकुर देव के कुल 31 भक्त थे लाटू महाराज ने गिनकर देखा था 🔱🕊

“जब आरती होती थी, तब मैं कोठी के ऊपर से चिल्लाता था, 'अरे भक्तो, तुम सब कहाँ हो ? आओ, जल्दी आओ । सांसारिक मनुष्यों के बीच में मेरे प्राण निकले जा रहे हैं ।' इंग्लिशमैनों (अंग्रेजी पढ़े आदमियों) से अपना हाल कहा तो उन्होंने बतलाया, 'यह सब मन की भूल है ।' तब, अपने मन में यह कहकर 'शायद ऐसा ही हो' मैं चुप हो गया । परन्तु अब तो वह सब ठीक उतर रहा है । - अब भक्त आकर एकत्रित हो रहे हैं

"At the hour of the evening worship in the Kali temple, I would climb to the roof of the kuthi and cry out: 'O devotees, where are you all? Come to me soon! I shall die of the company of worldly people!' I told all this to the 'Englishmen'. They said it was all an illusion of my mind. 'Perhaps it is', I said to myself and became calm. But now it is all coming true; the devotees are coming.

“যখন আরতি হত, কুঠির উপর থেকে চিৎকার করতাম, ‘ওরে কে কোথায় ভক্ত আছিস আয়! ঐহিক লোকদের সঙ্গে আমার প্রাণ যায়!’ ইংলিশম্যানকে (ইংরাজী পড়া লোককে) বললাম। তারা বলে, ‘ও-সব মনের ভুল!’ তখন ‘তাই হবে’ বলে শান্ত হলাম। কিন্তু এখন তো সেই সব মিলছে! — সব ভক্ত এসে জুটছে!

"फिर माँ ने दिखलाया, पाँच आदमी सेवा करनेवाले हैं । पहला मथुरबाबू है । फिर शम्भु मल्लिक, उसे पहले मैंने कभी नहीं देखा था । भावावेश में मैंने देखा, गोरे रंग का आदमी, सिर पर टोपी पहने हुए । जब बहुत दिनों बाद शम्भु को देखा, तब याद आ गया कि इसी को मैंने भावावस्था में देखा था । सेवा करनेवाले और तीन आदमी अभी ठीक नहीं हुए; परन्तु सब गोरे रंग के हैं । सुरेन्द्र बहुत करके रसददार की तरह जान पड़ता है । 

"The Divine Mother also showed me in a vision the five suppliers of my needs; first, Mathur Babu, and second, Sambhu Mallick, whom I had not then met. I had a vision of a fair-skinned man with a cap on his head. Many days later, when I first met Sambhu, I recalled that vision; I realized that it was he whom I had seen in that ecstatic state. I haven't yet found out the three other suppliers of my wants. But they were all of a fair complexion. Surendra looks like one of them.

“আবার দেখালে পাঁচজন সেবায়েত। প্রথম, সোজোবাবু (মথুরবাবু) তারপর শম্ভু মল্লিক, — তাকে আগে কখন দেখি নাই। ভাবে দেখলাম, — গৌরবর্ণ পুরুষ, মাথায় তাজ। যখন অনেকদিন পরে শম্ভুকে দেখলাম, তখন মনে পড়ল, — একেই আগে ভাবাবস্থায় দেখেছি! আর তিনজন সেবায়েত এখনও ঠিক হয় নাই। কিন্তু সব গৌরবর্ণ। সুরেন্দ্র অনেকটা রসদ্দার বলে বোধ হয়।

यह अवस्था जब हुई, तब ठीक मेरी तरह का एक आदमी आकर मेरी इड़ा, पिंगला और सुषुम्ना नाड़ियों को खूब हिला गया । षड्चक्रों के एक-एक पद्म के साथ जिव्हा के द्वारा रमण करता था, ऐसा करने से ही वे अधोमुख पद्म ऊर्ध्वमुख हो गये । अन्त में सहस्रार पद्म विकसित हो गया

"When I attained this state of God-Consciousness, a person exactly resembling myself thoroughly shook my Ida, Pingala, and Sushumna nerves. He licked with his tongue each of the lotuses of the six centres, and those drooping lotuses at once turned their faces upward. And at last the Sahasrara lotus became full-blown.

“এই অবস্থা যখন হল ঠিক আমার মতো একজন এসে ইড়া, পিঙ্গলা, সুষুম্না নাড়ী সব ঝেড়ে দিয়ে গেল। ষড়চক্রের এক-একটি পদ্মে জিহ্বা দিয়ে রমণ করে, আর অধোমুখ পদ্ম ঊর্ধ্বমুখ হয়ে উঠে। শেষে সহস্রার পদ্ম প্রস্ফুটিত হয়ে গেল

"कब किस तरह का आदमी आयेगा, यह पहले ही से माँ मुझे दिखा देती थीं । इन्हीं आँखों से मैं देखा करता था - भावावेश में नहीं । मैंने देखा, चैतन्यदेव का संकीर्तन बकुल वृक्ष से वट वृक्ष की ओर जा रहा है। उसमें मैंने बलराम को देखा था और शायद तुम्हें भी देखा था । मेरे पास बार बार आने से तुममें और चुन्नी #में आध्यात्मिक जागृति हुई है । "शशी और शरद को देखा था, ये ईशु के दल में थे

[चुन्नीलाल # बोस (1849-1936) - चुन्नीलाल बोस का जन्म बागबाजार, कोलकाता में हुआ था, जो ठाकुर के गृहस्थ भक्त थे। बलराम बसु के पड़ोस में रहते थे। वे हिंदू स्कूल के छात्र थे और कलकत्ता कॉर्पोरेशन में काम करते थे। चुन्नीलाल साधुदर्शन की इच्छा लेकर दक्षिणेश्वर गये और ठाकुर  के दर्शन कर धन्य हो गये। बाद में श्री रामकृष्ण की सलाह मानकर योगाभ्यास (कपाल भाति अनुलोम -विलोम प्राणायाम) से उन्हें अस्थमा से मुक्ति मिल गई। ठाकुर के प्रति उनकी भक्ति और गहरी हो गयी और धीरे-धीरे वे ठाकुर को एक अवतार के रूप में समझने लगे। काशीपुर में "कल्पतरु" दिवस पर उन्हें ठाकुर की विशेष कृपा प्राप्त हुई। स्वामी विवेकानन्द चुन्नीलाल को "नारायण" कहा करते थे। बाद में उनके श्री रामकृष्ण मठ के संन्यासियों के साथ घनिष्ठ संबंध बने और उन्होंने मठ की विभिन्न गतिविधियों में मदद की।]

"The Divine Mother used to reveal to me the nature of the devotees before their coming. I saw with these two eyes — not in a trance — the kirtan party of Chaitanya going from the banyan-tree to the bakul-tree in the Panchavati. I saw Balaram in the procession and also, I think, yourself [meaning M.]. Chuni's spiritual consciousness and yours, too, have been awakened by frequent visits to me. In a vision I saw that Sashi and Sarat had been among the followers of Christ.

“যখন যেরূপ লোক আসবে, আগে দেখিয়ে দিত! এই চক্ষে — ভাবে নয় — দেখলাম, চৈতন্যদেবের সংকীর্তন বটতলা থেকে বকুলতলার দিকে যাচ্ছে। তাতে বলরামকে দেখলাম, আর যেন তোমায় দেখলাম। চুনিকে আর তোমাকে আনাগোনায় উদ্দীপন হয়েছে। শশী আর শরৎকে দেখেছিলাম, ঋষি কৃষ্ণের (ক্রাইস্ট্‌) দলে ছিল।

"वट वृक्ष के नीचे एक बच्चे को देखा था । हृदय ने कहा, 'तब तो तुम्हारे एक लड़का होगा ?' मैंने कहा, 'मेरे लिए तो सब मातृयोनि है, मेरे लड़का कैसे होगा ?" वह लड़का राखाल है ।

"Under the banyan-tree in the Panchavati I had a vision of a child. Hriday said to me, 'Then a son will soon be born to you.' I said to him: 'But I regard all women as mother. How can I have a son?' That child is Rakhal.

“বটতলায় একটি ছেলে দেখেছিলাম। হৃদে বললে, তবে তোমার একটি ছেলে হবে। আমি বললাম, ‘আমার যে মাতৃযোনী! আমার ছেলে কেমন করে হবে?’ সেই ছেলে রাখাল।

"मैंने कहा, ‘माँ, जब तुमने मेरी ऐसी ही अवस्था कर दी है तब एक बड़ा आदमी भी मिला दो ।’ इसीलिए मधुरबाबू ने चौदह वर्ष तक (1858 से 1871 तक) सेवा की । और उसने कितना किया ! - साधुओं की सेवा के लिए अलग भण्डार कर दिया; गाड़ी, पालकी, जो वस्तु जिसे देने के लिए मैं कहता था, वह तुरन्त दे देता था ! ब्राह्मणी उसे प्रताप रुद्र* कहती थी । (*प्रताप रुद्र उड़ीसा के राजा तथा श्रीचैतन्य महाप्रभु के भक्त थे । उन्होंने श्रीचैतन्य देव की अत्यन्त श्रद्धा तथा भक्ति के साथ सेवा की थी ।)

"I said to the Divine Mother, 'O Mother, since You have placed me in this condition, provide me with a rich man.' That is why Mathur served me for fourteen years.(From 1858 to 1871.) And in how many different ways! At my request he arranged a special store-room for the sadhus. He provided me with carriage and palanquin. And whatever I asked him to give to anyone, he gave. The Brahmani2 identified him with Prataprudra.3

“বললাম, মা, এরকম অবস্থা যদি করলে, তাহলে একজন বড়মানুষ জুটিয়ে দাও। তাই সেজোবাবু চৌদ্দ বছর২ ধরে সেবা কল্লে। সে কত কি! — আলাদা ভাঁড়ার করে দিলে — সাধুসেবার জন্য — গাড়ি, পালকি — যাকে যা দিতে বলেছি, তাকে তা দেওয়া। বামনী খতাতো — প্রতাপ রুদ্র

"विजय ने इस रूप के (अपनी ओर इंगित कर) दर्शन किये थे । अच्छा, यह क्या है ? - वह कहता है, तुम्हें इस समय छूने पर जैसा अनुभव होता है, वैसा ही मुझे उस समय हुआ था ।

"Vijay had a vision of this form [meaning himself]. How do you account for it? Vijay said to me, 'I touched it exactly as I am touching you now.'

“বিজয় এই রূপ (অর্থাৎ ঠাকুরের মূর্তি) দর্শন করেছে। একি বলো দেখি? বলে, তোমায় যেমন ছোঁয়া, ওইরূপ ছুঁয়েছি।

“लाटू ने गिना, इकतीस भक्त हैं । इतने तो बहुत नहीं हुए । पर हाँ, कुछ भक्त विजय तथा केदार के द्वारा भी बन रहे हैं ।

"Latu counted thirty-one devotees in all. That's not many. But a few more are becoming devotees through Vijay and Kedar.

“নোটো (লাটু) খতালে একত্রিশজন ভক্ত। কই তেমন বেশি কই! — তবে কেদার আর বিজয় কতকগুলো কচ্ছে!

“भावावेश में माँ ने दिखलाया, अंतिम दिनों में मुझे पायस खाकर ही रहना होगा ।“इस बिमारी में वह(श्रीरामकृष्ण की धर्मपत्नी) मुझे एक दिन पायस खिला रही थी । तब यह कहकर मैं रोने लगा, ‘क्या यही मेरा अंतिम दिनों का पायस खाना है, और इतने कष्टपूर्वक !’”

"It was revealed to me in a vision that during my last days I should have to live on pudding. During my present illness my wife was one day feeding me with pudding. I burst into tears and said, 'Is this my living on pudding near the end, and so painfully?'"

“ভাবে দেখালে, শেষে পায়েস খেয়ে থাকতে হবে!“এ অসুখে পরিবার (ভক্তদের শ্রীশ্রীমা) পায়েস খাইয়ে দিচ্ছিল, তখন কাঁদলাম এই বলে, — এই কি পায়েস খাওয়া! এই কষ্টে!”

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